Ieder kind heeft een hartje van goud dat mag stralen!

Kindercoaching op school

Als een kind zich goed voelt en lekker in z’n vel zit, is er ruimte voor nieuwe inzichten en ervaringen en komt een kind tot leren.

Wil jij als IB'er, directeur of leerkracht op jouw school meer inzetten op sociaal-emotioneel gebied? Wil je ook dat kinderen een positief zelfbeeld ontwikkelen, zelfvertrouwen opbouwen, een uitdaging aan durven gaan, elkaar en zichzelf complimenten kunnen geven en tools kunnen gebruiken om met hun emoties om te gaan? Geluk in de kleine dingen zien, dankbaar zijn en je eigen talenten weten zijn zo waardevol......

Mijn naam is Petra Vijverberg. Sinds 2004 ben ik werkzaam op de Prins Willem-Alexanderschool in De Lier. Op dit moment sta ik twee dagen voor groep 3. Op mijn derde werkdag geef ik ’s ochtends les aan drie plusklassen (specialist hoogbegaafdheid) en ’s middags coach ik kinderen in kleine groepjes en individueel. Daarnaast heb ik mijn eigen kindercoachpraktijk. Het lijkt mij waardevol om op meerdere scholen mijn specialisme als kindercoach in te kunnen zetten. Als leerkracht merk ik regelmatig dat het mij aan tijd ontbreekt om dieper in te gaan op signalen die ik van kinderen krijg. Wat is het dan mooi om hier op school ook meer op in te zetten en kinderen echt te zien, de tijd te hebben om naar ze te luisteren en samen te kijken naar wat wel werkt om zo stapjes te maken met elkaar. Ouders en leerkrachten worden hier ook bij betrokken. 

Hoe kan ik op school als kindercoach ingezet worden?

Groepstrainingen:

  • Coaching in groepjes van 4 tot 6 kinderen.
  • 6 tot 8 weken, 60 minuten per bijeenkomst
  • Tijdens één van de laatste bijeenkomsten worden de ouders uitgenodigd en het kind laat dan zien en vertelt wat we gedaan hebben.
  • Samenstelling op leeftijd en/of hulpvraag.
  • In een veilige, gezellige en ontspannen setting werken we d.m.v. (prenten)boeken, spelletjes, creatieve werkvormen en sensopatisch spel o.a. over:

Emoties: Welke emoties zijn er, wat is de functie, waar voel je ze in je lichaam, hoe kan je ermee omgaan? 

 

Hulpbronnen: We onderzoeken waar kinderen blij van worden en wat hun kwaliteiten en talenten zijn, wie of wat kan jou helpen?

Zelfvertrouwen: Van belemmerende gedachten (kijken door een zwarte bril) naar helpende gedachten (kijken door een roze bril), talenten en kwaliteiten inzetten, ontdekken van eigen identiteit, waar heb je wel/geen invloed op, de overstap van PO naar VO.

Ontspanning: Wat kan je doen om van gespannen weer ontspannen te worden (om spanning/boosheid of een vol hoofd te voorkomen)? We doen allerlei ontspanningsoefeningen.
Mindset /doorzetten: We oefenen met de leerkuil, door welke fases ga je als je leert, hoe ontwikkel je een groei mindset?


Individuele coaching:

  • Individuele coaching (groep 1 t/m 8) waarbij één leerling (met zijn/haar ouders) gecoacht zal worden. 
  • Dit is een coachingstraject van 3 tot 6 weken (één uur per week). In overleg zijn er ook andere mogelijkheden. De leerkracht meldt hier (via de IB’er) de leerling en ouders voor aan. Coaching kan individueel ingezet worden als een kind:
- gespannen is
- vaak boos is
- hooggevoelig is of een vol hoofd heeft
- angsten heeft
- weinig zelfvertrouwen heeft
- faalangstig is
- veel piekert
- de lat te hoog legt
- mag leren uitdagingen aan te gaan 
- mag leren dat fouten maken mag
- moeite heeft in de omgang met andere l.l.
- te maken heeft gehad met een scheiding
- te maken heeft gehad met een overlijden
- verhuist is
- het naar school gaan niet fijn vindt
- stil en teruggetrokken is
   

Voor meer informatie / tarieven: info@eenhartjevangoud.nl

Ik hoor het graag als ik iets voor jullie kan betekenen!